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dc.contributor.authorAlbano, Kendo Saraiva
dc.date.accessioned2024-02-28T17:36:33Z
dc.date.available2024-02-28T17:36:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSexualidade interdita: o desenvolvimento sexual de adolescentes com TEA / Kendo Saraiva. - 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.faculdadearidesa.edu.br/jspui/handle/hs826/335
dc.description.abstractThe article aims to understand the overall sexual development of autistic adolescents and the practices of care in this aspect. The specific objectives include exploring the difficulties that autistic adolescents face regarding sexuality, examining the practices of caregivers and/or family members that impact the sexual development of adolescents, and identifying different intervention techniques suitable for assisting in the sexual education of autistic adolescents. This systematic literature review utilized the PRISMA 2020 methodology to organize data collection, selecting 22 articles that included experience reports and field research. The results revealed that limitations in verbal communication and a lack of understanding of complex concepts contribute to frustrations and the development of inappropriate behaviors in adolescents. Regarding caregiver practices, discomfort and a lack of qualified professionals are commonly observed. As for techniques, there is limited academic production related to development, but communication development with caregivers and adaptation are demonstrated to be effective.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdade Ari de Sápt_BR
dc.subjectDesenvolvimento Sexualpt_BR
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectTEApt_BR
dc.subjectEducação Sexualpt_BR
dc.subjectAdolescentes Autistaspt_BR
dc.titleSexualidade interdita: o desenvolvimento sexual de adolescentes com TEA.pt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.description.resumoO trabalho possui como objetivo geral compreender o desenvolvimento sexual do adolescente autista e como se dão as práticas de cuidado nesse aspecto e por objetivos específicos: dificuldades do adolescente autista em relação à sexualidade; práticas de cuidadores e/ou familiares que afetam o desenvolvimento sexual do adolescente; diferentes técnicas de intervenção adequadas para auxiliar a educação sexual do adolescente autista. Esta revisão sistemática de literatura utilizou a metodologia PRISMA 2020 para organizar a coleta de dados com seleção de 22 artigos que fossem relatos de experiência e pesquisas de campo. Como resultados foi encontrado que limitação na comunicação verbal, a falta de compreensão de conceitos complexos contribui para que adolescentes tenham frustrações e desenvolvam comportamentos inadequados. Quanto às práticas de cuidadores, estes comumente apresentam desconforto e sentem falta de profissionais qualificados. Quanto a técnicas, existe pouca produção acadêmica relacionada ao desenvolvimento, mas o desenvolvimento de comunicação com cuidadores e adaptação se demonstram.pt_BR


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