dc.contributor.author | Freire, Letícia Machado | |
dc.date.accessioned | 2024-02-28T17:24:52Z | |
dc.date.available | 2024-02-28T17:24:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | O bullying e o papel do psicólogo escolar / Letícia Machado - 2023. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.faculdadearidesa.edu.br/jspui/handle/hs826/332 | |
dc.description.abstract | Bullying encompasses various forms of violence, such as verbal, moral, sexual, social, psychological, physical, material, and virtual, and is characterized by insults, defamation, harassment, isolation, persecution, among others, causing suffering and embarrassment to the victim. In schools, it affects more than 14% of the adolescent population in more than 40 countries, making it a global social problem, with harmful effects that can persist throughout life if not stopped. In this context, recognizing that the school is a space with subjective relationships, the school psychologist must integrate individual perspectives for the collective good. Therefore, this article aimed to analyze the role of the school psychologist in combating bullying. The starting point was the following specific objectives: 1. Understand the role of the school psychologist in the context of bullying prevention; 2. Investigate the role of school psychologists in combating bullying at school; 3. Discuss the possibilities of the school psychologist’s role in combating bullying. Methodologically, this research is classified as qualitative, based on bibliographical research. The identified roles of the school psychologist cover a wide spectrum of activities and responsibilities for the professional in addressing bullying. It was possible to conclude that the presence of the school psychologist is extremely important, as it represents an opportunity to prevent and combat bullying, by creating a welcoming school environment that encourages the development of social skills and healthy relationships. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdade Ari de Sá | pt_BR |
dc.subject | inteligência emocional | pt_BR |
dc.subject | violência escolar | pt_BR |
dc.subject | educação socioemocional | pt_BR |
dc.title | O bullying e o papel do psicólogo escolar | pt_BR |
dc.type | TCC | pt_BR |
dc.description.resumo | O bullying engloba diversas formas de violência, como verbal, moral, sexual, social, psicológica, física, material e virtual, sendo caracterizado por xingamentos, difamação, assédio, isolamento, perseguição, entre outros, causando sofrimento e constrangimento à vítima. Nas escolas, afeta mais de 14% da população adolescente em mais de 40 países, tornando-se um problema social global, com efeitos prejudiciais que podem persistir ao longo da vida se não for interrompido. Nesse contexto, reconhecendo que a escola é um espaço com relações subjetivas, o psicólogo escolar deve integrar perspectivas individuais em prol do bem coletivo. Diante disso, este artigo teve como objetivo analisar qual o papel do psicólogo escolar no combate ao bullying. Partiu-se dos seguintes objetivos específicos: 1. Compreender a atuação do psicólogo escolar no contexto da prevenção ao bullying; 2. Investigar a atuação do psicólogo escolar no enfrentamento ao bullying na escola; 3. Discutir as possibilidades de atuação do psicólogo escolar no combate ao bullying. Metodologicamente, esta pesquisa é classificada como qualitativa, tendo partido de pesquisa bibliográfica. Os papéis identificados do psicólogo escolar abrangem um amplo espectro de atividades e responsabilidades para o profissional na abordagem do bullying. Foi possível concluir que a presença do psicólogo escolar é de extrema relevância, pois representa uma oportunidade para prevenir e combater o bullying, mediante a criação de um ambiente escolar acolhedor que estimula o desenvolvimento de habilidades sociais e relacionamentos saudáveis. | pt_BR |